سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موسسه حقوقی نوباوران

تحصیل در ایتالیا و اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

    نظر

ایتالیا یکی از محبوب ترین مقاصد برای دانشجویان از نقاط مختلف جهان می باشد .

نظام آموزشی عالی و با کیفیت، برترین دانشگاه های جهان در رتبه بندی های بین المللی و پایین بودن هزینه های تحصیل در این کشور از مهمترین دلایل انتخاب دانشجویان برای ادامه تحصیل در ایتالیا می باشد.

از این رو بسیاری از دانشجویان از تمامی نقاط دنیا برای تحصیل در ایتالیا اقدام می کنند.

در ایتالیا بیش از 32،000 دانشجو ار نقاط مختلف جهان مشغول به تحصیل می باشند، منجمله دانشجویان مستقل و کسانی که در برنامه های مبادله هستند.

کشور ایتالیا یکی از 4 کشور نخستی بود که پروتکل بولونیا را به اجرا درآورد (اصلاحاتی در سطح آموزش عالی که اکنون در تمام اروپا انجام می گردد).

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، دلیل انتخاب ایتالیا چیست و چرا این کشور از جمله کشورهایی است که شمار زیادی از دانشجویان را به خود جذب نموده است.

در اینجا به بررسی شرایط ایتالیا و تحصیل در ایتالیا می‌پردازیم:

چرا تحصیل در ایتالیا ؟

برخی از نخستین دانشگاه های جهان در قرون وسطی  و دوران رنسانس در کشور ایتالیا تاسیس گردیده است. بطور مثال دانشگاه بولونیا در سال 1088  ساخته شد، که اکنون به عنوان قدیمی ترین دانشگاه در عملیات مداوم شناخته می شود.

در حال حاضر کشور ایتالیا دارای مرکزیت تعداد زیادی از دانشگاه های معتبر و با سابقه در جهان و دیگر موسسات آموزش عالی با کیفیت می باشد.

تعداد زیادی از دانشگاه های ایتالیا در رتبه بندی جهانی دانشگاه ها( QS )، دارای رتبه های بالایی می باشند که این امر یکی از مهمترین دلایل برای تحصیل در ایتالیا می باشد، از جمله :

  • Università di Bologna
  •  Sapienza
  • Politecnico di Milano
  • Università di Roma
  • Università degli Studi di Milano
  • Università degli Studi di Padova
  • Università degli Studi di Firenze
  • Università di Pisa

کیفیت و امکانات دانشگاه‌های ایتالیا

ایتالیا از نظر علمی در بالاترین سطح اروپا قرار دارد. همچنین رشته‌های بسیار مهمی در آن تدریس می‌شود که می‌توان ایتالیا را به ‌نوعی پدر این رشته‌ها نامید و این خود دلیل بالا بودن کیفیت تحصیل در این کشور می باشد.

به‌طور مثال، هنر و تاریخ، تئاتر و معماری، فلسفه و مهندسی، از جمله رشته‌های پرطرفدار برای تحصیل در این کشور هستند.

اما یکی از دلایل دیگر شرایطی است که دولت این کشور برای دانشجویان فراهم می‌کند.

در برخی از موارد برای تحصیل در دانشگاه‌ها رایگان هستند و یا از طرف دولت بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی به افراد داده می‌شود تا بتوانند در این کشور تحصیل کنند.

هزینه‌های پایین تحصیل در این کشور و در عین حال کیفیت بالای دانشگاه‌های ایتالیا باعث شده است تا این کشور به یکی از مراکز مهم تحصیلی در دنیا تبدیل شود.

تحصیل در ایتالیا به چه زبان هایی می باشد ؟

به زبان های انگلیسی و ایتالیایی می توانید به تحصیل در دانشگاه ها بپردازید. البته و با استناد اینکه  تعداد زیادی از دانشجوهای خواهان ادامه تحصیل در خارج از کشور خود تحصیل در رشته های زبان انگلیسی می باشند.

در این قسمت از وب سایت نوباوران در ارتباط با زبان های تحصیلی ایتالیا و البته زبان کشور ایتالیا و شرایط  اقدام برای هر کدام از این دوره ها و تحصیل در ایتالیا می پردازیم.

پس از کشور انگلستان در حال حاضر مراکز علمی و آموزشی کشور ایتالیا بیشترین دوره های دانشگاهی به زبان انگلیسی را به متقاضیان تحصیل در ایتالیا عرضه می کنند.

در راستای جذب دانشجویان و پژوهشگران فرا بومی و ارتقا رتبه دانشگاههای این کشور در سطح جهانی و با تحول نگرش  وزارت علوم کشور ایتالیا سمینارهای عدیده و متنوع انگلیسی در مقاطع گوناگون تحصیلی به زبان انگلیسی برگزار می شود.

امتیازات تحصیل به زبان ایتالیایی :

برای تحصیل در این کشور به زبان ایتالیایی شما مستلزم  طی کردن دوره های زبان ایتالیایی می باشید.

پس از حضور در  3 ترم کلاس زبان ایتالیایی شما مجوز و اجازه حضور  در آزمون زبان ایتالیایی سفارت ایتالیا(ESTERNI) را پیدا خواهید کرد .

درحالت کسب و دستیابی به  امتیاز حد نیاز در آزمون سفارت شما خواهید توانست کم و بیش در همه زمینه های گرایش های برگزار شده در دانشکده ها و مراکز علمی و آموزشی ایتالیایی به کسب علم و دانش بپردازید .

به زبان ایتالیایی و با تحصیل در رشته هایی مانند دندان پزشکی، فیزیوتراپی، رادیولوژی یا رشته های مرتبط  به هنر و موسیقی یا سایر رشته هایی که تحصیل به زبان انگلیسی در رشته ها فراهم نیست نیز جهت ادامه تحصیل در ایتالیا برگزینید.

از این رو علاقه مندانی که زبان مورد نظرشان برای تحصیل ، زبان ایتالیایی است مشکلی برای تعیین رشته و مکان محل تحصیل خود نخواهند داشت.

با توجه به یادگیری زبان ایتالیایی دانشجویان در یافتن کار حین تحصیل و پس از فراغت از تحصیل مسیر آسان تری پیش رو خواهند داشت.

این موقعیت رفاهی برای دانشجویانی که در فراگیری زبان انگلیسی با مشکل روبرو  هستند وجود خواهد داشت که با تعلیم زبان ایتالیایی از آپشن های قابل توجهی در جهت استمرار تحصیل و اخذ کمک هزینه علمی دارا شوند.

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که به‌ دلیل استقبال زیاد دانشجویان بین‌المللی از این کشور برای تحصیل، رشته‌ها و دانشگا‌ه‌هایی هستند که در آن‌ها می‌توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد.

اما مسلما گزینه‌های شما کمتر می‌شود و در نهایت برای زندگی و کار در این کشور نیاز به یادگیری زبان رسمی کشور خواهید داشت.

پس از ورود و شروع تحصیل بهترین گزینه این است که شما زبان ایتالیایی را هرچه سریع‌تر فرا بگیرید و به آن تسلط پیدا کنید.

برخی از دانشگاه‌ها نیز پیش از ورود و پذیرش افراد به ‌عنوان دانشجو، آزمون‌های زبان ایتالیایی را برگزار می‌کنند تا از تسلط آن‌ها آگاه شوند.

اما  در هنگام تحصیل ، به زبان انگلیسی مشغول به تحصیل شوید، بازهم امکان یادگرفتن زبان ایتالیایی را دارید. چرا که در اکثر دانشگاه‌ها دوره‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی برگزار می‌شود تا بتوانند زبان ایتالیایی را فرا گیرند.

دوره‌های تحصیل در ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا مثل دیگر کشورها، مقاطع طبق یک قانون خاص و دارای دوره‌های مشخصی است.

دوره لیسانس اصولا 4 ساله است. دوره فوق لیسانس 2 ساله است. دوره دکتری نیز می‌تواند بین 1 سال تا 3 سال متغیر باشد. این تغییر دوره بستگی به رشته و میزان فعالیت شما دارد.

برخی رشته‌ها به تحقیق بیشتر و دوره‌های طولانی‌تری نیاز دارند. برای تحصیل در مقطع دکتری نیاز است که ابتدا از طرف ایتالیا مدارک شما تایید شود و سپس استاد مورد نظر و شهر تحصیل شما انتخاب و تایید شود.

در این صورت شما می‌توانید در این کشور مشغول به‌ تحصیل در مقطع دکتری شوید و به تحقیقات خود بپردازید.

زبان آموزشی در مقاطع مختلف دانشگاه‌های ایتالیا

اکثر رشته‌های لیسانس به زبان ایتالیایی است و در رشته‌های محدودی می‌توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد. در فوق لیسانس و دکتری، تنوع انتخاب رشته به زبان انگلیسی بیشتر است.

همچنین بهتر است این موضوع را نیز بدانید که تحصیل در رشته‌های هنری در هر مقطعی اصولا به زبان ایتالیایی است.

پذیرش در مقاطع مختلف دانشگاهی جهت تحصیل در ایتالیا

بسته به نیاز دانشگاه‌ها و ظرفیت هر دانشگاه، تعداد مشخصی از دانشجویان عضو اتحادیه اروپا و دانشجویان غیر این اتحادیه را پذیرش می‌کنند و سهمیه کشور‌های جهان سوم نیز مجزا است.

همچنین برخی از این دوره‌ها پیش از ورود، نیاز به یک آزمون عملی دارند تا بتوانند افراد مورد نظر بهتری را پذیرش کنند.

بنابراین عرصه رقابت برای افراد تنگ است و برای تحصیل باید از همه لحاظ خود را آماده کنید.

بورسیه‌‌ها و کمک هزینه‌ها برای تحصیل در ایتالیا

با دریافت کمک هزینه تحصیل از طرف دولت ، می‌توانید از امتیاز تحصیل در این کشور به صورت رایگان برخوردار شوید. اما برای گرفتن این کمک هزینه‌ها باید شرایط کافی را داشته باشید.

یکی از شرایط تحصیل به صورت رایگان داشتن مدرک زبان ایتالیایی و یا مدرک معتبر زبان انگلیسی است. همچنین بسته به معدل افراد این امتیازها می‌تواند متغیر باشد.

یکی دیگر از شرایط‌، داشتن خواهر و یا برادر دانشجو است که در این صورت، امکان دریافت کمک از طرف دولت ایتالیا برای تحصیل به شما بیشتر خواهد بود.

میزان حقوق دریافتی سرپرست خانواده نیز در داشتن این امکان موثر است و ممکن است تا حد زیادی کمک‌ هزینه شما را افزایش دهد. بنابراین برای گرفتن این کمک هزینه‌ها، نگرانی وجود ندارد.

این کمک هزینه‌ها نه تنها در هزینه دانشگاه می‌توانند به شما کمک کنند، بلکه در برخی از مواردی که دانشگاه‌ مورد نظر شما فاقد خوابگاه باشد می‌تواند هزینه‌ای را برای اسکان در اختیارتان قرار دهد.

بنابراین داشتن این بورسیه‌ها چه از نوع استانی و چه از دیگر انواع آن، می‌تواند بسیار مفید باشد.

هزینه‌های تحصیل در ایتالیا و هزینه های زندگی دانشجویی

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی برای یک دانشجو در دانشگاه دولتی در مقطع فوق لیسانس، به‌صورت سالانه می‌تواند بین 7000 یورو تا 12000 یورو باشد، که میزان زیادی از آن را دولت پرداخت می‌کند. دیگر هزینه‌ها بر عهده خود دانشجو است.

همچنین این هزینه‌ها بسته به‌ نوع زندگی افراد می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

 هزینه های تحصیل منوط به عوامل مختلفی می باشد :

اولین مورد در رابطه با هزینه تحصیل در ایتالیا خصوصی یا دولتی بودن دانشگاه مد نظر شما جهت تحصیل در ایتالیا می باشد.

همچنین هزینه تحصیل در ایتالیا نیز به کشوری که دانشجو از آن میاید نیز بستگی دارد.

همینطور هزینه ها منوط به دوره و برنامه ای که شما انتخاب کرده اید و همچنین مقطع تحصیلی شما خواهد بود. برای مثال، هزینه تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی در حدود 680 تا 800 پوند در سال (850 تا 1000 دلار) می باشد.

نکته دیگری که بایدبه آن توجه کرد هزینه های مسکن است. دانشگاه های ایتالیا اکثرا خوابگاه ندارند،ولی بیشتر خدمات اقامتی را به دانشجویان برای پیدا کردن آپارتمان مناسب برای اجاره یا اتاق های مشترک را ارائه می کنند.

این موارد به طور کلی دارای هزینه کمتری برای دانشجویان زمانی که از خدمات دانشگاه  برای یافتن محل اقامت بهره گیرند می باشد.

کمک هزینه های مختلفی در طول تحصیل در ایتالیا به دانشجویان پرداخت میگردد.

بعضی انواع بورس تحصیلی نیز وجود دارد که دانشجویان بین المللی دارای شرایط  پس از درخواست وام و کمک هزینه تحصیلی اعطا می گردد.

با این وجود، این مورد را نیز در نظر بگیرید که اکثر کمک های مالی بنا بر شایستگی یا معیار سنجش ارائه شده است،  از همین رو در دسترس همه دانشجویان نمی باشد. این امر را از طریق وبسایت دانشگاه میتوانید پیگیری نمایید.

وضعیت کار در ایتالیا

وضعیت کاری در کشور ایتالیا خیلی مناسب نیست. به‌ دلیل داشتن نیروی متخصص بسیار و وضعیت اقتصادی رو به افول، این کشور از جمله کشورهایی است که برای کار کمتر مناسب است.

ولی اگر به زبان ایتالیایی تسلط داشته باشید و یا دارای مهارت کافی در زمینه مشخصی باشید، می‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید.

همچنین برای دانشجویانی که در ایتالیا تحصیل میکنند به‌ صورت رسمی ساعات مشخصی را در نظر گرفته‌اند که می‌توانند در هفته مشغول به‌کار شوند که این ساعات نیز گاهی می‌تواند کم و یا زیاد شوند.

اما به ‌طور مثال در زمان تحصیل در ایتالیا اجازه کار برای یک دانشجوی لیسانس در ایتالیا بین 12 تا 14 ساعت در هفته و میانگین ساعات هفتگی برای کار یک دانشجوی فوق لیسانس 20  ساعت است.

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا ( اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا )

شرایط گرفتن ویزای تحصیلی برای دانشجویان بسیار راحت‌تر از انواع دیگر ویزا است.

برای تحصیل در ایتالیا مانند دیگر کشورها، نیاز به ویزای تحصیلی دارید. این ویزا، همان اجازه اقامت و تحصیل در ایتالیا در مدت زمان مشخصی است.

برای دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا این ویزا اجباری نیست. اما افرادی که از دیگر کشورها برای تحصیل به ایتالیا مهاجرت می‌کنند باید ویزای تحصیلی داشته باشند.

ویزای تحصیلی ایتالیا به دانشجویان این اجازه را می‌دهد تا در زمان تحصیل بتوانند چند بار در سال به کشور خود سفر کنند و دوباره به ایتالیا برگردند.

شرایط گرفتن ویزای تحصیلی در هر کشور متغیر است و با توجه به شرایط روز تغییر می‌کند. برای اطلاع کافی از شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا ، بهتر است که به سایت سفارت ایتالیا مراجعه کنید.

ویزای تحصیلی ایتالیا

مقررات ویزا جهت تحصیل در ایتالیا به چندین عامل بستگی :

اولین عامل ملیت متقاضی می باشد.

زمانی که جهت تحصیل به این کشور می آیید اگر از اتحادیه اروپا باشید برای تحصیل در ایتالیا به ویزا نیازی نخواهید داشت.چنانچه از یک کشور غیر اتحادیه اروپا باشید،به غیر از شهروندان چند کشور خاص باقی افراد به ویزای دانشجویی نیاز خواهند داشت.

دقت کنید که ویزا تنها چیزی نیست که باید به آن فکر کنید.دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، شرایط اقامتشان بوسیله ویزای دانشجویی مورد رسیدگی قرار میگیرد.

سطح تحصیلات و مدت زمان دوره و برنامه تحصیلی نیز در اجازه اقامت فرد تاثیر دارد.

برای تحصیل تمام دانش آموزان باید جزئیات اقامتشان را ارائه دهند ، همچنین گواهی تمکن مالی و همچنین به یک بیمه جامع بیمه درمانی را نیز ارائه دهند.

همچنین اثبات دانش زبان ایتالیایی که حتی ممکن است نیاز به شرکت در یک آزمون زبان داشته باشید نیز بسیار اهمیت دارد.

مزایای تحصیل در ایتالیا

کشور ایتالیا همواره کلکسیونی از عالی ترین امکانات و منافع های تحصیلی را در اروپا در اختیار دارد از جمله:

وضوح کارآمد آموزشی، مدارک برتر دانشگاهی دنیا و هزینه های مقرون به صرفه اقتصادی تحصیل در این کشور دریافت مدارج عالی رتبه علمی در تمامی مقاطع تحصیلی را با پرداخت هزینه های نه چندان زیاد و با شرایط مطلوب ممکن پذیر می کند.

بورسیه های تکمیلی تحصیلی در کشور ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا هر ساله مبالغ 12000 تا 15000 یورو در سال برای مقطع فوق لیسانس و 17000 تا 23000 یورو در سال برای مقطع دکتری را به عنوان بورسیه تحصیلی در تخصیص دانشجویان متقاضی دیگر کشورها قرار می دهند.

علاقه مندان در صورت داشتن مدرک و سوابق تحصیلی درخشان می توانند در مجموع 25000 تا 27000 یورو در مدت تحصیل در ایتالیا تحت عنوان بورسیه دریافت نمایند.

کمک هزینه های تحصیلی به میزان 7400 یورو در سال بدون در نظر گرفتن شرایط سوابق تحصیلی

بورسیه های تحت عنوان کمک هزینه های 7400 یورویی در سال که بدون در نظر گرفتن شرایط تحصیلی در دانشکده های کشور ایتالیا می باشند.

برای دریافت کمک هزینه های تحصیلی ارائه مدارک مشخص کننده وضعیت معیشتی متقاضی ضروری است و در این زمینه  می توانید از خدماتی راهنمایی کشور ایتالیا استفاده کنید .

فراهم بودن  تحصیل در ایتالیا در بیش از 300 رشته به زبان انگلیسی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و PHD

با توجه به تصمیمات و راهکار جدید آموزشی ایتالیا در جذب دانشجویان فرابومی جهت تحصیل ، هر ساله بر تعداد رشته های موجود در کشور ایتالیا که در سه مقطع آموزشی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به زبان انگلیسی برگزار می شوند، افزوده می شود.